Thursday, December 20, 2012

Being logical

'Human being is an animal with reasoning' 
-unknown


Asas yang membezakan manusia daripada haiwan ialah kelebihan manusia untuk berfikir. 

Berfikir boleh dimaksudkan menggunakan akal untuk menganalisis, dan berhujah dengan asas yang akhirnya membolehkan manusia memahami masalah-masalah dan  mecambahkan penyelesaian.

Oleh yang demikian, semakin hebat seseorang dalam berfikir secara sistematik dan analitik ataupun 'valid reasoning', semakin dia disegani dan bertambah tinggilah nilainya di mata umum.

Begitu juga sebaliknya. Manusia yang terencat akalnya ataupun kanak-kanak kecil,  hujah-hujah mereka tidak dipandang berat disebabkan ketidakmampuan mereka untuk berfikir secara analitikal dan rasional.

Walaupun secara umumnya, manusia mampu berfikir secara rasional, terdapat beberapa halangan yang membolehkan cara fikir dan penghujahan seseorang itu tersasar. 

Akal yang dipengaruhi kuat oleh emosi umpamanya, boleh menyebabkan seseorang itu tidak mampu berfikir secara baik dan banyak keputusan tidak tepat lahir dari akal yang dikawal emosi. Juga sekiranya terdapat kesilapan dalam proses berfikir dan penghujahan itu sendiri, seseorang itu akan melakukan 'invalid reasoning' ataupun 'false argumentation'. Contoh-contoh biasa ialah apabila seseorang itu berhujah dengan maklumat yang tidak tepat, berhujah secara 'skeptical' dan membuat kesimpulan yang terlalu umum (over-generalization). 

Memahami kaedah berfikir secara logik membolehkan kita berhujah dengan lebih yakin dan hujah-hujah tersebut pula kemudiannya  mampu mempengaruhi orang lain secara lebih berkesan. Ia pada masa yang sama mampu membantu kita membuat keputusan yang lebih bijak.  

   










No comments:

Post a Comment